torsdag den 20. juni 2013

Chokoladetærte med karamel og hasselnødder

Her kommer opskriften på en lækker chokoladetærte med karamel og hasselnødder.
Opskriften har jeg fra Ditte, som har bloggen The Food Club, en dejlig blog!
Jeg har dog ændret lidt i den, og lavet min egen version.

Jeg har lavet denne tærte 2 gange. Den første gang brugte jeg kun Dittes opskrift. Jeg lavede blandt andet selv tærtedejen, men anden gang, hvor jeg lavede denne skønne tærte, der brugte jeg en fuldkorns færdiglavet/købt tærtedej. Det var lidt nemmere og smagte helt fint. Fyldet er næsten det samme som Dittes.

Der er brugt hjemmelavet karamel eller dulce de leche (Man kan købe færdig karamel, men man kan også lave det selv). Hvis man ikke kender dette, er her lige en guide til, hvad det er og hvordan det laves. Hav et rent glas klar, som karamellen kan opbevares i ;)
Karamel eller dulce de leche er en dåse kondenseret mælk. Man tager en gryde, fylder den op med vand og sætter den til at koge. Etiketten tages af dåsen, og dåsen kommes i det kogende vand. Her skal den simre i ca. 3 timer. Dåsen skal hele tiden være dækket med vand. Efter de 3 timer tages dåsen op, åbnes (pas på! det er meget varmt!) og karamellen hældes over i et rent glas og opbevares på køl indtil brug. 


Dåse med kondenseret mælk.
Fyld:
  • 2 dl piskefløde.
  • 200 g mørk chokolade.
  • 20 g smør.
  • 1 tsk. pulverkaffe.
  • 1-2 håndfulde hasselnødder.
  • 4 spsk karamel/dulce de leche (Jeg til satte romessens til min karamel. Det er rigtig godt, og det vil jeg klart anbefale!)

Sådan gør du:
  • Dejen bages som der står på pakken, i et stort tærtefad, eller flere små. Hvad man nu vil. 
  • Mens dejen bages, laves chokoladefyldet. Fløden varmes op til kogepunktet.
  • Chokoladen hakkes og kommes i en skål med smør og pulverkaffe.
  • Rør forsigtigt rundt indtil chokoladen er smeltet.
  • Når bunden er bagt og kølet en smule af, smøres bunden med et tykt lag karamel.
  • Derefter hakkes en håndfuld (eller hvor meget man nu kan lide) hasselnødder og kommes oven på karamellen.
  • Chokolademassen hældes over og fordeles.
  • Pynt med chokoladespåner, hakket nødder, bær, kakaopulver... hvad man nu har lyst til.
  • Tærten sættes på køl i et par timer, eller indtil den skal serveres.
  • Kan nydes med vaniljeis til.



In English: Chocolate tart with caramel and hazelnuts:
Chocolate filling: 2 cups whipping cream, 200 g dark chocolate, 20 g butter, 1 tsp. Instant Coffee, 1- 2 handfuls of hazelnuts, 4 Tbsp. Caramel.

Dough: a ready-bought pie dough.
Do as it says on the pie dough package. While the dough bakes cook the chocolate filling. Put the cream in a pot and heat to boiling point. Chop the chocolate and place it in a bowl with butter and instant coffee. The cream is poured into the bowl with chocolate. Stir until the chocolate has melted. When the dough is baked cooled it down completely. Add a thick layer of caramel on the dough. Then chop the hazelnuts and put them over the caramel. The chocolate filling is poured over hazelnuts and caramel. Decorate the pie with chocolate nibs, chopped nuts, berries .... The pie is set in the fridge for a few hours or until serving. The pie is good with vanilla ice cream on the side.

2 kommentarer:

  1. Den skal jeg bare prøve!! ser så lækker ud :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil klart anbefale dig at prøven den! Det er en rigtig choko-bombe :)

      Lousie

      Slet